Tabu témák #1: Mennyi pénzt keresek, mint blogger?

by - szeptember 22, 2017

Bloggerként mindig két fajta énnel küzdök, ha érkezik egy negatív komment a blog kapcsán. Az egyik énem azt mondja, hogy legyek kedves, hiszen a negatív kritikát megfogalmazó hozzászólókat azzal lehet a leginkább leszerelni, ha helyén kezeljük a hozzászólást és van egy másik oldalam, aki ilyenkor nagyon szívesen elmagyaráznám a kommentelőnek - főleg, ha tudom, hogy abszolút félreért -, hogy tévesen ítél meg. Persze illyenkor rögtön ott a másik gondolat is a fejemben, hogy miért kéne nekem bárkinek is magyarázkodnom a blog vagy éppen magam miatt, de akad néhány téma, amit nagyon is szeretnék tisztázni. Elsőként például azt - ahogy a cím is sejteti -, hogy mennyi fizetést kapok én a blogolásért és a reklámokért cserébe, amik megjelennek a blogon? Ez a téma szerintem amúgy is nagy népszerűségnek örvend, hiszen sokan talán úgy gondolják, hogy a bloggerek iszonyat nagy pénzeket sepernek be és még termékeket is kapnak ennek tetejébe. De az igazság szerintem közel sem ilyen kecsegtető, ha a magyar viszonylatokat nézzük. Ebben a bejegyzésben szeretném megosztani veletek az én oldalamról ezt a témát.

 

A napokban érkezett egy értékelés a blogom Facebook oldalán és bár nem mérgelődtem rajta, de szomorú lettem, mert egy olvasó azért értékelte le a munkámat és a blogomat, mert szerinte nagyon sok a reklám az elmúlt időszakban az oldalon és ez elkeserítő a számára.

Valóban sok mostanában a termék bemutatás ezt belátom.  Ellenben nem tudom, hogy én csinálom-e rosszul, mondjuk másokat sem látok, mert szerintem anyagi dolgokban nem illik turkálni, de  - és itt a bejegyzés elején már le is lövöm a poént - én egy árva forintot sem keresek a bloggal. Egyszer volt a blogolásom 7 éve alatt, hogy elfogadtam egy link megjelenítésért cserébe pénz, ami nem volt nagy összeg, de azóta ez egyszer sem fordult elő. Részben azért, mert nem vagyok számlaképes, másrészt pedig azért, mert nem szeretek pénzt elfogadni és pénzről tárgyalni. Előbbi miatt amúgy volt már rá példa, hogy elestem egy számomra nagyon is érdekesnek ígérkező együttműködéstől. 

Mindig is azzal a meggyőződéssel írtam a blogot, hogy nem akarom anyagiasítani, hiszen így megőrizhetem a függetlenségemet, ha egy termékről, szolgáltatásról vagy bármilyen más témáról legyen szó. Nagyon sokan kérdeztek már ezzel kapcsolatosan és noszogattak is többen, hogy legyen a blog a megélhetési forrásom, de én ezt határozottan nem szeretném. Azt hiszem, hogy a pénz számomra már valahol kényszerítő erő lenne arra, hogy olykor olyan dolgokról is írjak, amiről nem akarok és nem is menne.

Biztos vannak bloggerek és most YouTuberek-ről direkt nem teszek említést, hiszen őket ilyen szempontból abszolút nem tudom megítélni, akik kapnak anyagi juttatást az együttműködésekért cserébe és meg is tudnak ebből a finanszírozásból élni, kvázi az lesz a munkájuk, amit szeretnek csinálni, de ez baj lenne?  

Van egy oldalam, amit én tartok fent, fejlesztek és működtetek, ami néhány cég szemében van olyan színvonalas, hogy érdemesnek találják arra, hogy kiválasszanak a termékeik bemutatására. Rossz dolog, ha ezért bárki elfogadja a megjelenített termék mellett az anyagi juttatást is? Szerintem nem, mert így működik egy vállalkozás. 

Vehetjük úgy, hogy én itthonról dolgozok - ingyen -, bár sokan ezt nem tekintik munkának csak szórakozásnak. Pedig egy saját "vállalkozást" vagy én márkát felépíteni van ugyanolyan kemény meló, mint egy irodai asszisztens munkája vagy bármi más szakma, ami folyamatos szervezéssel, levelezéssel és egyeztetéssekkel jár. 

Reggel, még a gyerekek ébredése előtt már a bloggal foglalkozom és este, mikor a lányok már édesdeden alszanak, szintén sokáig a gép előtt ülök. Beosztott napirendem és heti tervem van a blogot illetően, amit minden vasárnap rendszeresen összeírok. Próbálok heti 3 bejegyzést megírni és emellett videózni is, ami nem kevés időt vesz igénybe. A gyerekek szinte összes alvásidejét erre használnom fel, amikor pihenhetnék is. És miért? Mert számomra ez kikapcsolódás, bár vannak bizonyos "határidős" napok, amikor úgy érzem, hogy nem fognak összejönni a terveim és csúszok a bejegyzésekkel. Ilyenkor megtehetem, hogy hagyom az egészet, hiszen nem felelek senkinek csak magamnak. 

Tény, hogy mostanában megszaporodtak az együttműködések a blogon, de - és ezt most mindenkire rábízom, hogy elhiszi-e vagy sem - én keresem sokszor ezeket a kapcsolatokat, direkt anyagi vonzat nélküli feltétellel. Tudjátok, sokszor akadok rá olyan hazai tervezőre, akinek a munkái láttán azt gondolom: De jó lenne, ha lenne egy ilyenem! vagy De örülnének neki a lányok!  Ilyenkor megkeresem az alkotót és beszélgetünk arról, ha nyitott a dologra, hogy hogyan járnánk mind a ketten jól egy együttműködéssel. Ő jól jár, mert így  - talán  - nagyobb közösséghez is eljut a munkáinak a híre, én pedig jól járok, mert gazdagodunk egy meleg puha talpú cipővel, egy gyönyörű kézzel készített ékszerrel vagy szuper kreatív játékokkal, amiket, amúgy nem vehetnék meg mindig csak a blog miatt, hobbiból, mert az én pénztárcám tűrőképessége is véges. De sokszor nem csak én vagy a gyerekek részesülünk ezekből az előnyökből, hanem a családom, a közeli barátok és olykor-olykor még vadidegenek is, amikor továbbajándékozom ezeket a dolgokat.

Előfordult, hogy néhány termék csak addig állomásozott nálam, amíg használtam egy fotózáshoz vagy bejegyzéshez, majd visszaküldtem a cégnek.  Ilyen volt a tüllszoknya, amit a tavalyi karácsonyi fotózásunkon használtunk, ezzel is valóra váltva egy álmomat, a végleges szőrtelenítő gép és néhány ékszer is. Az is előfordult, már, hogy nem-et mondtam egy megkeresésre, mert nem tudtam volna beilleszteni a blogom témakörébe az adott a terméket vagy szolgáltatást.

Az együttműködésért cserébe beáldozom az időmet és a kreativitásomat, sokszor ötletelek a céggel, hogyan lehetne érdekesen tálalni a munkáját, hogy ne csak úgy beletoljuk az olvasók képébe, hanem tényleg meghozzuk hozzá a kedvet. A nyereményjátékok alapját is gyakran ezek az együttműködések képezik. A postát pedig sok esetben én állom saját keresetből. Így oszlik el a "tegyük össze, amink van" a cégekkel. Persze a nyereményjátékok keretein belül sokszor feltétel, hogy követni kell a nyereményt biztosító cég oldalát, de gondoljunk csak bele! Ha te készítesz valamit a saját költségeden és rá áldozod az idődet, mindezt teljesen ingyen, nem szeretnéd, ha cserébe legalább annyi hasznod lenne belőle, hogy többen megnézik a munkádat? Ahogy korábban említettem, így működnek a saját vállalkozások. Mindenki próbál minél több csatornán eljutni a vevőkhöz és az olvasókhoz. Hogy kit, mi hajt, az anyagi oldal, a siker vagy csak az ismertség, az mindenkinek szíve joga. Mint ahogy azt is eldönteni, hogy vállal-e fizetett reklámokat vagy sem, és ha igen, akkor ezeket hogyan építi be az oldalába. Így születhet meg egy izgalmas outfit bejegyzés vagy havi kedvences beszámoló, ami attól, hogy itt-ott felbukkan benne egy szponzor neve, még nem biztos, hogy értéktelen tartalom. Nekem már sokszor volt olyan vásárlásom, ami ilyen bejegyzések alapján buzdított arra, hogy bekerüljön valami a kosaramba.

Szóval a reklám és az együttműködések nem biztos, hogy olyan ördögtől való dolognak számítanak. A bloggernek persze semmiképp (bár akadnak ugye kivételes esetek), de talán az olvasónak sem.

Nem az új szájvizet vagy gomba elleni krémet akarom én eladni a blogomon, sőt vásárlásra sem köteleztem eddig senkit, csak megmutatom, ami szerintem hasznos és jó dolog. Annak pedig nagyon szoktam örülni, ha valaki visszajelez - mert erre is volt már példa -, hogy milyen szuper dologra talált rá a blog által.  De itt is ki lehet természetesen emelni, hogy nem vagyunk egyformák és egy általam kedvelt kencefice lehet, hogy másnak abszolút nem jön be. De ezt is meg lehet osztani, meg lehet beszélni, hiszen nem az a szent vélemény, amit én leírtam.

A jövőben is lesznek "reklámok"a blogon, mert szeretem ezeket az együttműködéseket, ennyi szuper alkotóval, termékkel és szolgáltatással még nem ismerkedtem meg, mint az elmúlt időben és ezt a fajta rajongásomat nem is kívánom titkolni. Mert, amikor valamit szívből adnak és azt mondják, hogy használd egészséggel, akkor elhiszed, hogy tényleg örömmel adják. Én pedig örömmel megosztom ezt veletek, olvasóimmal is. 

A blogos együttműködéseket valahogy ahhoz tudnám hasonlítani, amikor váratlanul egy vásárlásod mellé ingyen terméket kapsz vagy bejelenti a pénztáros, hogy féláron van, amit te teljes áron terveztél megvenni. Kellemes meglepetés mindig és senki sem ellenkezne ellene nem igaz? 

Nem szeretném megbántani a kommentelőt, aki a hozzászólást írta, hiszen a negatív vagy építő kritikát is tudni kell a helyén kezelni és felhívta a figyelmemet egy olyan dologra, ami esetleg mást zavar.


Ha tetszett oszd meg másokkal is, vagy hagyj egy kommentet!


You May Also Like

3 megjegyzés

  1. Annyira igazad van! Engem személy sose zavart, hogy esetleg pénzt kaptok valamiért, hisz megdolgoztok érte! :)

    VálaszTörlés
  2. Szerintem ha valaki őszinte és nem nézi hülyének az olvasót/nézőt semmi baj az ilyen posztokkal. Sose fogsz tudni mindenkinek megfelelni, ne törődj a bántó kommenttel. Minél több követőd vab annál nagyobb az esély a negatívitásra is.
    Együttműködni valakikkel pedig felelősség is, csak ezt sokan nem latják át. Évekkel ezelőtt a Lakkfan nevű blogommal volt szerencsém kooperálni, de a végére inkább éreztem tehernek mint hasznosnak. Így nekem személy szerint nincsenek ilyen irányú elképzeléseim a jövőre, ha eljutnék ilyn szintre. Csak csinálom, mert szórakoztat és jól esik. Van egy tucat klassz aktív olvasóm/nézőm, ez már elég nekem. 😊

    VálaszTörlés
  3. Szia! Én személy szerint nagyon jónak tartom az oldalad és ezt a kezdeményezést is. Nagyon szépen köszönöm a munkád!
    Puszi
    Gabi

    VálaszTörlés

Tetszett a bejegyzés? Örülök, ha megosztod velem a véleményed!